در این بخش قصد داریم روشهای آپدیت و بروزرسانی سیستم عامل گوشی های هوشمند شرکت ایسوس Asus و نیز نصب و فلش رام بر روی این گوشی ها را آموزش دهیم.

لطفا قبل از شروع کار به نکات زیر حتما توجه فرمائید:

ـ لطفا قبل از هر گونه اقدام مطمئن شوید که گوشیتان بالای ۵۰ درصد شارژ باتری می باشد.

ـ قبل از نصب رام، جهت از دست ندادن اطلاعاتتان، از تمامی اطلاعات حافظه داخلی (عکس، فیلم، موسیقی، مخاطبان، پیامها، اکانتها، برنامه ها و بازی ها) بکاپ (پشتیبان) تهیه نمایید.

ـ رامها را از منابع مطمئن و رسمی تهیه نمایید و قبل از دانلود و بروزرسانی از مطابقت داشتن مدل و شماره ساخت فعلی گوشی تان با مدل و شماره ساخت رامی که میخواهید دانلود نمایید مطمئن شوید تا به مشکل برنخورید.

ـ پس از بروزرسانی، دانگرید (نصب رام پایین تر) بسیار پیچیده و یا حتی غیر ممکن خواهد بود لذا با اطمینان کامل اقدام به نصب رام بالاتر نمایید.

ـ ان اس موبایل مسئولیت هر گونه عواقب احتمالی را بر عهده نمی گیرد پس لطفا دقت بیشتری نمایید.

ـ پس از اتمام فرآیند بروزرسانی پیشنهاد می شود برای کارکرد بهتر سیستم عامل، یکبار گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید (Reset Factory).

 

[توجه: این روش مناسب کسانی است که به سیستم عامل گوشی دسترسی دارند و میخواهند فقط بروزرسانی انجام دهند]

ـ ابتدا رام را دانلود نمایید (اکسترکت نکنید).

ـ رام دانلود شده را از طریق کابل یو اس بی به شاخه اصلی حافظه داخلی گوشی تان انتقال دهید (باید فضای خالی به مقدار حجم رام در حافظه داخلی گوشی تان موجود باشد).

ـ روند انتقال فایل را کنترل کرده و بلافاصله پس از پایان انتقال، کابل را از گوشی جدا نمایید.

ـ گزینه آپدیت در بخش اعلانات (notification bar) گوشی ظاهر خواهد شد (اگر ظاهر نشد کافی است یکبار گوشی را ریستارت کنید).

ـ روی گزینه اعلان شده کلیک کرده و مراحل نصب را ادامه دهید. منتظر شوید تا گوشی روند بروزرسانی را انجام داده و ریستارت شود.

[توجه: این روش مناسب کسانی است که به سیستم عامل گوشی دسترسی ندارند]

ـ ابتدا رام را دانلود نموده و بدون آنکه اکسترکت نمایید نام آن را به update.zip تغییر دهید. سپس آن فایل را در شاخه اصلی مموری کارت (MicroSD) کپی نمایید.

ـ حال گوشی را خاموش کرده و سپس با فشردن و نگه داشتن همزمان دکمه های پاور + ولوم بالا (در برخی گوشی ها پاور + ولوم پایین) اقدام به ورود به صفحه ریکاوری (Recovery Mode) نمایید.

ـ اگر به طور مستقیم منوهای ریکاوری ظاهر شدند می توانید به مرحله بعدی بروید. اما اگر با صفحه ای دارای گزینه NORMAL BOOT مواجه شدید (تصویر ۱)، یکی از دکمه های ولوم بالا یا ولوم پایین را فشار دهید تا گزینه RECOVERY MODE ظاهر شود (تصویر ۲)، دکمه پاور را فشار دهید تا این گزینه انتخاب گردد. در صفحه بعدی آیکن ربات آندروید خوابیده را مشاهده خواهید نمود (تصویر ۳)، حال به طور همزمان دکمه های پاور + ولوم بالا را فشار داده و برای چند ثانیه (دو الی ۵ ثانیه) نگه دارید تا وارد منوهای ریکاوری شوید.

ـ پس از ظاهر شدن منوهای ریکاوری با استفاده از دکمه ولوم پایین روی گزینه apply update from sdcard رفته و با استفاده از دکمه پاور این گزینه را انتخاب نمایید.

ـ حال در صفحه بعدی فایل آپدیت را که دارای عنوام update.zip می باشد انتخاب نموده و مراحل را ادامه دهید تا بروزرسانی و نصب رام صورت گرفته و گوشی در پایان ریستارت شود.

 

 

[توجه: این روش مناسب کسانی است که به هیچ کدام از سایر روشها دسترسی ندارند، ضمنا اجرای این آموزش توسط کامپیوتر صورت می گیرد]

ـ ابتدا طبق آموزش موجود در لینک زیر گزینه USB Debugging را در گوشی خود فعال نمایید:

آموزش فعال سازی USB Debugging در سیستم عامل آندروید

ـ حال از لینک زیر جدیدترین نسخه نرم افزار ADB and Fastboot را دانلود کرده و در کامپیوتر خود نصب نمایید:

دانلود Minimal ADB and Fastboot v1.4.3 برای کامپیوتر

ـ گوشی را خاموش کرده و با فشار دادن و نگه داشتن همزمان دکمه های پاور + ولوم بالا (در برخی گوشی ها پاور + ولوم پایین) اقدام به ورود به صفحه ریکاوری (Recovery Mode) نمایید.

ـ اگر به طور مستقیم منوهای ریکاوری ظاهر شدند می توانید به مرحله بعدی بروید. اما اگر با صفحه ای دارای گزینه NORMAL BOOT مواجه شدید (تصویر ۱)، یکی از دکمه های ولوم بالا یا ولوم پایین را فشار دهید تا گزینه RECOVERY MODE ظاهر شود (تصویر ۲)، دکمه پاور را فشار دهید تا این گزینه انتخاب گردد. در صفحه بعدی آیکن ربات آندروید خوابیده را مشاهده خواهید نمود (تصویر ۳)، حال به طور همزمان دکمه های پاور + ولوم بالا را فشار داده و برای چند ثانیه (دو الی ۵ ثانیه) نگه دارید تا وارد منوهای ریکاوری شوید.

ـ در صفحه ریکاوری با استفاده از دکمه ولوم پایین این بار روی گزینه apply update from ADB رفته و با استفاده از دکمه پاور آن را انتخاب نمایید.

ـ حال گوشی را با کابل به کامپیوتر (یا لپ تاپ) متصل نمایید.

ـ در ادامه رام دانلود شده را بدون آنکه اکسترکت نمایید کپی کنید. سپس به محل نصب نرم افزار Minimal ADB and Fastboot در Program Files رفته و پس از ورود به پوشه نصب برنامه، رام کپی شده را در آنجا Paste نمایید. حال در جای خالی در حالی که دکمه Shift را روی کیبورد نگه داشته اید کلیک راست (Shift+کلیک راست) نمایید. سپس گزینه open command here (در برخی ویندوزها گزینه Open PowerShell window here) را انتخاب نمایید.

ـ در پنجره CMD باز شده گزینه زیر را تایپ نمایید تا از اتصال صحیح گوشی به کامپیوتر اطمینان پیدا کنید:

adb devices

اگر سریال گوشی تان ظاهر شد یعنی آن آماده فلش می باشد.

ـ حال دستور زیر را وارد نمایید:

adb sideload filename.zip

(توجه: به جای filename باید نام رامی را که در پوشه ADB کپی نموده اید قرار دهید. مثال: adb sideload FOTA-Z00A-WW-4.21.40.61-user.zip )

ـ اکنون باید فرآیند نصب رام بر روی گوشی تان آغاز شود. منتظر بمانید تا نصب رام پایان یافته و گوشی ریستارت شود.

 

[توجه: این روش مناسب کسانی است که گوشی آنها مشکل بریک نرم افزاری دارد، ضمنا اجرای این آموزش توسط کامپیوتر صورت می گیرد]

ـ برای انجام این روش بایستی از نرم افزار تحت ویندوز Asus Zenfone Flash Tool استفاده نمایید.

ـ جهت یادگیری نحوه فلش گوشی های ایسوس توسط این نرم افزار به لینک زیر مراجعه کنید:

آموزش فلش گوشی های ایسوس توسط Zenfone Flash Tool

ـ جهت دانلود آخرین و جدیدترین نسخه این نرم افزار می توانید از لینک زیر استفاده کنید (لطفا توضیحات نرم افزار را قبل از دانلود مطالعه بفرمایید):

دانلود Asus Zenfone Flash Tool v2.0.1 فلش گوشیهای ایسوس